Luumäen palokunnan autoja vuodesta 1949 lähtien

Luumäen palokunnan automobiiliaikakausi alkoi vuonna 1949
Austin - avolava-auto

Vuosi 1949 oli merkittävä vuosi, sillä silloin saatiin palokunnalle ensimmäinen auto. Austin vm 47 oli avolava-auto, minkä lavalle oli asennettu sekä 1,5 m3 säiliö että ruiskumoottori. Moottori oli aluksi irrallinen ja sen kerrottiin pitävän kovaa ääntä. Sen hinta oli 450 000 mk. Vuonna 1957 oli vanhaan Austin-paloautoon hankittiin nokkapumppu. Palokunta pääsi nyt nopeammin liikkumaan kylän palopaikoille ja myös sivukylille. Palopäällikkönä vuosina 1946–1952 oli Viljo Laine, joka myös itse kuljetti autoa. Austin palveli palokunnassa yli kymmenen vuoden ajan.
Austin sijoitettiin T. Koiviston autokorjaamoon ja sieltä samana vuonna valmistuneen kunnan toimitalon alakertaan. Autoa pidettiin myös Väinö Kurvin autotallissa Marttilantiellä Kurvin ja Naumasen välissä. Varsinaista paloasemaa suunniteltiin ensikerran jo vuonna 1945, jolloin palopäällikkö sai kunnalta luvan hankkia piirustukset sille.
Vuonna 1951 hankitiin 2 kpl raitisilmahengityslaitteita ja paloautoon ääni- ja valomerkkilaitteet.


Jussi Halme muistelee:
Austin oli punainen kuten paloauton pitääkin olla. Sireeni katolla oli ujeltava ja vilkkuvalo punainen. Vettä haettiin Kirkkotien ja Suoanttilantien risteyksestä. Luumäen asemalle päin n. 1/2 km oli joki, nimeä en muista. Kovasiiven Jarkko oli vakio palomies, mukana joka hälytyksessä.
Hongiston talon palossa Kainlaurin Arvo oli ottanut persmäen* Austinilla ja siksi pelkäsi ajaa sillä. (*Persmäki on, kun ajetaan mäkeen liian pienellä nopeudella eikä osata/ehditä vaihtaa pienempiä vaihteita ajoissa hyytyy Austin siihen ja täytyy hinata pois.)
Paavo
Naumanen muisteli
tapausta,
jolloin Austinilla vietiin vettä urheilukentän jäädyttämiseen. Kentån
lumi oli tampattu kovaksi ennen jäädyttämistä. Kun ruisku käynnistettiin, ei
letkusta ehtinyt tulla paljoakaan vettä, ja "hupsista", säiliö meni kurttuun,
kun ilmaproppu oli unohdettu aukaista. Miten homma jatkui, sitä
tarina ei kerro.
Uusi vahingontorjunta- ja miehistönkuljetuspaloauto
Ford
F600
tuli käyttöön vuonna 1960

Palometalli Oy:stä tilattu paloauto Ford F600 otettiin vastaan 12.4.1960. Samalla hankittiin myös radiopuhelin.
Pumppuja ja moottoriruiskukalustoa oli tällä hetkellä palokunnalla riittämiin. Fordin mukana tuli Esa-20-merkkinen moottoriruisku. Vuonna 1961 hankittiin kevyt moottoriruisku lähinnä metsäpalojen sammutukseen ja vuonna 1962 keskiraskas moottoriruisku Pame 2. Vuosien varrella hankittiin lisää myös muutakin kalustoa: paloletkuja, liittimiä ja suihkuputkia.
Ford palveli palokuntaa vahingontorjunta- ja miehistönkuljetustehtävissä vuoteen 1998 eli kokonaista 38 vuotta.

Mauno Poutanen muistelee:
Palomiesten varusteina olivat vain
vanhat haalarit ja vettä pitävät hanskat. Kypärän käyttö oli vapaaehtoista.
Saappaat taisivat olla omat. Fordin miehistötiloissa varusteet olivat valmiina
ja siellä ahtaudessa sitten tungettiin haalareita päälle ja kurkisteltiin
ikkunoista, että minnepäinköhän ollaan menossa.

Vuonna 1968 palokunta sai kunnalta
Chevrolet-kuorma-auton
Molemmissa autoissa, sekä Ford F600:ssa että Chevroletissa oli 1.500 litran vesisäiliöt, ruiskujen yhteisteho (nimellisesti) 6.300 litraa/minuutti, letkujen yhteispituus 2.790 m, sekä muuta kalustoa, esimerkiksi kaksi paineilmahengityslaitetta ja raskasvaahtolaite. Kaluston sammutusteho oli hyvä. Chevrolet myytiin sittemmin antiikkiharrastajalle.

Vuonna 1975 hankittiin
paloauto numero 3 – Kontio-Sisu

Luumäen Lehti no 5 ja 6 1975 kirjoitti hankinnasta:
Ensimmäisen Austin-paloauton hankinnasta oli vuonna 1975 kulunut 26 vuotta.
Uuden n. 200.000 markkaa maksaneen Kontio-Sisun kalusto ja varusteet olivat hyvät ja kotimaisuusaste yli 90 %. Paloauton oli valmistanut Suomen Autoteollisuus moottorin ja alustan osalta. Varsinaiset paloautorakenteet oli tehty Kausalassa Kiitokori Oy:n tehtaalla.
Auton nokkapumppu on myös kotimaista Paltor-laatua ja irtoruisku ja Valmetin valmistama. Radiovarustus on Saloran tuotantoa, paineilmalaitteet ja välivaahtolaitteet on myös valmistettu Suomessa. Ulkomaalaista varusteistoa ovat vain moottorisaha ja leikkuri sekä kolme pelastustyövälinettä, joita Suomessa ei vielä valmistettu silloin. Laadusta ei siis tarvinnut tinkiä missään kohdassa
Tavanomaisen palokaluston lisäksi autossa oli raivaus- ja pelastusvälineistöä ja valaistuslaitteet. Auton vesisäiliö veti 3000 litraa.
Autossa oli myös ajateltu palomiesten turvallisuutta, sillä kori on kaksiosainen. Kalusto ja miehistö olivat erillään.
Uudessa palolaissa on pyrkimyksenä se, että palokunta joutuu entistä enemmän osallistumaan myös pelastustoimintaan, mikä on jo otettu huomioon uuden auton varusteissa. Autossa on erilaisia pelastustyövälineitä mm. moottorileikkuri, moottorisaha, paineilmalaitteet, valaistuslaitteet ja vaahdotuslaite.
Sisusta luovuttiin vuonna 2005.
Vuonna 1978 hankittiin paloauto numero 4 -
Raivaus- ja pelastusauto – Kontio-Sisu

Luumäen Lehti No 26 1978 kirjoitti seuraavaa:
Luumäen kunnan neljäs auto oli vaikeisiin maasto-olosuhteisiin soveltuvan paloauto. Se oli rakennettu käytetylle vanhan sora-auton alustalle ja sen hinnaksi tuli ilman irtokalustoa ainoastaan 60 000 markkaa, mikä on noin viidennes vastaavan uuden auton hinnasta. Irtokalusto ja radiopuhelin nostivat auton hintaa noin puolella. Paloauton alustana oli nelivetoinen Kontio-Sisu.
Auto rakennettiin Taavetissa paloautoksi Pentti Tuomolan pajalla Taavetissa, ja pääurakoitsijana oli sorvaamo Reijo Hämäläinen. Rakentajia ja suunnittelijoita oli työssä auttanut heidän pitkäaikainen käytännön kokemuksensa sammutus- ja pelastustehtävissä.
Autoa rakennettaessa siitä haluttiin tehdä itsenäiseen työskentelyyn pystyvä sammutusyksikön monipuolinen yleistyökalu ja rakenteessa oli pyritty huomioimaan vaikeat tie- ja keliolosuhteet ja säilyttämään nelivetoisuuden suomat maastoajo-ominaisuudet mahdollisimman hyvin.
Auton kalusto-osa oli matala ja miehistöosa kapea, jolloin auto ajettaessa kapeilla kujilla ja maastossa kallistellessaan ei ottanut puihin tai rakennuksiin yhtä helposti kiinni kuin leveäkorinen auto. Auton alkuperäistä ohjaamoa oli jatkettu siten, että siinä oli tilat seitsemälle miehelle varusteineen. Miehistötilaan oli sijoitettu myös 2 kpl paineilmahengityslaitteita vaihtopulloineen.
Auton kalusto-osassa oli tilaa monipuoliselle ja suhteellisen runsaalle kalustolle, letkuille, jauhesammuttimille. Mukaan mahtui myös tavanomainen armatuurikalusto, runsaasti metsäpalokalustoa, kaksi moottoriruiskua sekä 1200 1:n vesisäiliö. Tilaa jäi vielä myöhemmin hankittavalle kalustollekin.
Takimmaisena autossa oli hydraulinen puominosturi hydraulisine jatkopuomeineen. Sekin oli käytettynä ostettu. Nosturin ansiosta autolla oli käyttöä erilaisissa pelastustehtävissä.
Tavanomaisesta ratkaisusta auto poikkesi sikäli, että siihen ei asennettu kiintopumppua. Näin tehtiin lähinnä siksi, että auton maasto-ominaisuudet olivat paremmat ja toiseksi siksi, että auton keulaan hankittiin myöhemmin vintturi.
Kori oli ns. konttirakennetta, joka rakennettiin erillisenä yksikkönä ja nostettiin sen jälkeen auton rungolle
Vuonna 1979 hankittiin paloauto numero 5 –
Säiliöauto Jyry-Sisu

Luumäen Lehti no 30 1979 kertoi täsätä uudesta hankinnasta seuraavaa:
Jyry-Sisu maksoi 58 000 markkaa. Luumäen palo- ja pelastustoimi sai nyt käyttöönsä lähes 10 000 litran vesisäiliöllä varustetun paloauton. Auto oli rakennettu käytetylle Jyry-Sisu R 142 -alustalle ja sen rakensivat korjaamo Pentti Tuomela ja sorvaamo Reijo Hämäläinen Taavetista.
Säiliöauton hankinnalla on palo- ja pelastustoimi saavuttanut erään tavoitteensa: tilanne kaluston osalta on tyydyttävä ja se vastaa suunnilleen maaseudun keskitasoa, kertoi palopäällikkö Matti Seilo.
Säiliörakenteessa oli huomioitu paloautolle asetettavat vaatimukset. Säiliö oli rakennettu erittäin alas, jolloin painopiste saatiin auton ajo-ominaisuuksia ajatellen edulliseksi.
Kalustotilat oli rakennettu säiliön kanssa yhdysrakenteisena. Takaosassa olevaan kalustotilaan oli sijoitettu moottoriruiskun lisäksi tavanomainen paloauton liitin, suihkuputki, paloposti, alkusammutus-, raivaus ym. kalusto. Säilöin alla runkopalkkien ulkopuolella olivat letkukaapit 16 letkupakkaukselle ja imureille. Säiliötilassa oli valmis lokero myöhemmin hankittavaa n. 1000 l:n vaahtonestesäiliötä varten.
Auto oli tarkoitus varustaa vielä nokkapumpulla. Ilman nokkapumppuakin autoa voitiin käyttää veden kuljetukseen. Pumppaukseen oli tällöin käytettävä pumpulla varustettua autoa tai irtoruiskua, jollainen autossa oli mukana.
Säiliöauto löysi myöhemmin tiensä Lappeen raviradalle.
10 vuotta viimeisimmän autohankinnan jälkeen vupnna 1989 palokunta sai johto- ja tarkastusauton –
Isuzu Trooperin - LU1:n

Luumäen Lehti 13.7.1989:
Maastoauto ostettiin täydessä hälytysvalmiudessa. Autoksi valitun Isuzu Trooper 2,8 Turbon toimitti Moottori-Keskus Oy, hälytysvälineet Sarco Oy ja radiopuhelimen Kymen Matkapuhelin Oy.
Nelivetoinen 2,8 -litraisella 100-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla varustettu Isuzu Trooper-auto tehosti palo- ja pelastustoimintaa Luumäellä. Paitsi hälytystilanteiden johtoautona, ajoneuvoa käytettiin erilaisissa tarkastustoiminnoissa.
Hankinta nosti palokunnan hälytysajoneuvojen määrän viiteen.
Johto- ja tarkastusautoksi tarkoitettu LU1-merkinnällä, kunnan vaakunakuviolla sekä ajanmukaisella viestintävälineistöllä varustettu käytetty auto maksoi runsaat 150 000 mk, josta kunta sai avustusta palosuojelurahastolta.
Normaalihälytyksissä yksi päällystön edustaja lähtee ensimmäisenä tapahtumapaikalle ja antaa radiopuhelimella tilanneselostuksen sekä määrää sopivaa kaluston tapahtumapaikalle.
Kunnan edustajina auton vastaanottivat Moottorikeskus Oy:n edustajilta palopäällikkö Lasse Vallentin, kunnanhallituksen puheenjohtaja Erkki Huopainen, kunnanjohtaja Raimo Liikkanen ja palolautakunnan puheenjohtaja Hannu Perälä.

Vuonna 1991 saatiin kauan kaivattu
sammutus- ja öljyntorjuntavene Fiskars Big Buster

Luumäen Lehti 4.4.1991:
Viisimetrinen Fiskars Big Buster -vene trailereineen maksoi vähän alle 100 000 markkaa. Luumäki sai Öljyntorjuntarahastolta avustusta veneen hankintaan puolet sen kustannuksista.
Vene oli tarpeellinen Luumäen palokunnalle silloin, kun piti päästä sammutustehtäviin Kivijärven saariin ja kun vesipelastustehtäviä tuli eteen. Koulutusta luonnollisesti tarvittiin myös uuden pelastusjärjestelmän käytössä.
Veneessä oli 100 hv:n sisäperämoottori ja se oli varustettu vesisuihkuvetolaitteella. Potkuri ei siten ole näkyvillä ja vene voi kulkea matalassa, jopa 30 cm:n syvyisessä, vedessä. Se saadaan myös pysymään paikoillaan, mikä on palokunnan työskentelyn kannalta tärkeää.
Autovalikoimaa vuosikymmenien varrella
Palokunnan autokantaa on sittemmin uudistettu useammalla ajanmukaisella sammutus- ja pelastusutolla.