Rahastajia Taavetin linja-autoliikenteessä


Rahastajien ja linja-autoilun kulta-aikaa olivat 50-ja 60-luku. Tämän jälkeisinä vuosina linja-autoliiketoiminnan kannattavuus alkoi heiketä ja rahastajat olivat usein ensimmäisiä, joista säästösyistä luovuttiin ja kuljettaja hoiti rahastuksenkin.
Ihan aluksi rahastajat olivat miehiä ja nuoria poikia. Myöhemmin rahastajien ammattikunta oli naisvaltainen. Maaseudun linja-autoliikenteessä rahastajat olivat yleensä nuoria naisia, jotka avustivat kuljettajaa ja kuljettaja pystyi näin keskittymään ajamiseensa. Rahastaja luonnollisesti hoiti matkalippujen myynnin matkustajille ja auttoi matkustajia heidän matkatavaroittensa kanssa. Hän avusti kuljettajaa talvella myös lumen ja jään poistossa ajoneuvosta. Rahastaja huolehti linja-autossa kulkevan rahtitavaran vastaanotosta ja sen luovutuksesta. Rahastaja saattoi myös varsinaisten tehtäviensä lisäksi ottaa hoitaakseen haja-asutusalueiden tutuksi tulleiden ihmisten juoksevia asioita, kuten apteekissa, pankissa tai postikonttorissa käyntejä.

Jos haluat nostalgisoida välillä musiikkia kuuntelemaalla, niin KLIKKAA TÄSTÄ:
Muutaman luumäellä toimineen rahastajan nimi:
Hellin Koskela, Ritva Manula (myöh. Munne), Ritva Koskela, kaikki kolme Erkki Sakaralla töissä.
Eila Purho, Kossilan Liikenne, Tellervo Heinjoki alotti ehkä jo Väinö Pienmunteella, jolta sitten siirtyi Erkki Sunille. Anja Nuutinen, Ritva Vainio (Taavetista), Seija Pesu (Patolahdesta), Anja Surakka, Sirpa Venäläinen os. Laukas (Lappeenrannasta), Eeva Pesu os. Toura (Lauritsalasta) ja Hellin Kurvi (myöhemmin Dufva).

Eeva Pesu - Autolinjat Oy:n rahastaja
Kiitos Eeva Pesulle haastattelusta ja Timo Pesulle
tietojen ja kuvan välityksestä..
Lauritsalasta lähtöisin oleva Eeva Pesu os. Toura (s. 1937) oli vuosina 1954-1959 rahastajana lappeenrantalaisella Autolinjat Oy:lla.
Linja, mitä Eevan bussi kulki, oli Lappeenranta – Taipalsaari – Savitaipale – Taavetti.
Taavetin asema oIi niihin aikoihin vilkas paikka. Siellä reitin toisessa päätepisteessä asemalla ja Osuuskaupan yläkerran baarissa vietettiin aina päivisin muutama tunti. Junat toivat ja veivät matkustajia, joista moni jatkoi linjurilla Savitaipaleen suuntaan tai tuli Savitaipaleen suunnasta junalle. Kesäisin kesämökkiläiset lisäsivät entisestään linja-autojen matkustajamääriä. Autolinjat Oy:nkin bussit olivat aina täynnä matkustajia. Merkityksellistä oli Eevalle oli myös se, että tällä reitillään Eeva taisi tavata tulevan miehensä Kauko Pesun.
Matkustajilta rahastettiin matka, kun he olivat päässeet istumaan paikoilleen ja bussi oli taas liikkeessä. Vastikkeeksi annettiin matkustajalle kuitti, missä oli mainittu matkan reitti.
Sunnuntaisin oli vakiolinjan lisäksi ns. kirkkovuoro. Liikkeelle lähdettiin klo 9 ja poikettiin Savitaipaleen kirkolle, minkä jälkeen jatkettiin vakituista vuoroa.
Kuskina tällä reitillä vuorottelivat ainakin Veikko Korhola ja Unto Turkkila, jolla oli tapana aina punnertaa isot paketit linja-auton katolle. Postiakin kuljetettiin.
Rahastajan virkapuku tuli talon puolesta. Takki, hame ja suikka. Rahastajan laukku siihen aikaan oli pelkkä olkalaukku. Raharengit tulivat loppuvuosina käyttöön. Vuoron päätyttyä Lappeenrannassa vietiin rahalaukun sisältö firman konttorille.
Rahastajan laukun evoluutio
Okkolan Sulon muistoja rahastajista.
Sulo muistaa Ritva Vainion lisäksi toisen, Sunin rahastajan Helli Kurvin. Hellin rahastama linja kävi Virolahdella ja sieltä Helli sitten taisi löytää aviomiehenkin, Dufva-nimeltään.
Postiautoissa oli rahastajana aina mies, joka huolehti myös postipakettien heittelystä.
Ruposen rahastajana tarina:
Kyseessä on Ruposen bussiyhtiön linja Joensuu-Helsinki. Ruposen ruskeat, kuten niiden autoja kutsuttiin olivat taas liikenteessä. Pyhä- ja juhla-aikoina oli kuulemma joskus 20 autoakin ajamassa linjoja. Yksi rahastaja huolehti kaikista busseista. Linja-autoista yleensä kaksi (ne joista jäi matkustajia Taavettiin tai joihin tuli Taavetista lisää matkustajia) ajoi matkahuollon eteen ja loput pysähtyivät hetkeksi Linnalantielle.
Linja-autoaseman eteen pysähtyneiden autojen kaksi kuskia ja rahastaja menivät kahville Linja-autoaseman baariin. Linnalantien autoletka lähti sitten kohti Kouvolaa. Matkahuollon edustan autojen kaksi kuskia tulivat ulos, hyppäsivät autoihinsa ja lähtivät hekin kohti Kouvolaa. Kohta juoksee rahastaja baarin ovesta ulos ja toteaa: "No jokos ne lähti?". Kaikki Ruposen ruskeat, kaksi viimeistäkin, olivat jo menneet menojaan.
Sulo oli liikenteessä polkupyörällä. Laappaan Jaska oli autolla. Jaska otti rahastajan kyytiin ja lähti ajamaan busseja takaa. Jaskalla oli pienitehoinen auto, eikä hän meinannut saavuttaa millään Ruposia. Viimein Pajarintien suoralla Jaska onnistui ohittamaan bussit ja pysäytti sitten auton tien varteen. Rahastaja meni tien viereen huitomaan, mutta bussit ajoivat vain ohitse. Uusi yritys - kovimmalla vauhdilla eteenpäin ja taas bussien eteen. Nyt pysähdys vähän keskemmälle tietä. Nyt Jaskakin nousi autosta ja alkoi huitoa yhdessä rahastajan kanssa. Tällä kertaa bussit pysähtyivät ja rahastaja pääsi kyytiin. Jaska palasi takaisin vartin päästä Taavetin linja-autoasemalle ja kertoi, että kovaa ajoivat kuskit!