Taavetin Posti ja Postipankki


Torvi säilyi läpi vuosisatojen Postin tunnuksena muistuttaen ensimmäisten postinkantajien torven soitosta merkiksi postin saapumisesta postitaloon. Myöhemmin tulivat 'salamat' mukaan, kun Postista tuli Posti ja Lennätinlaitos.

Muutama lause postin historiasta:

Posti alkoi liikkua 1600-luvulla - pelkkien postikuskien voimin

Luumäen teillä kulki paisi ihmisiä ja ratsu- ja kuormahevosia lasteineen myös postia. Postilaitos aloitti Suomessa vuonna 1638. Silloin vahvistettiin Suomen postireitit ja postitaksat. Postilaitos hoiti myös Luumäen erilaisten hallintoviranomaisten kirjeenvaihdon. Yksityiset lähetykset olivat alkuun harvinaisia. Postinkuljettaja ilmestyi kylän raitille ilmoittaen tulostaan torvea töräytellen. Alkuaikoina postikuski liikkui kävelyjalkaa, mutta pian postin kuljetusta saatiin nopeutettua, kun postimies sai ratsun alleen.

Valituista talollisista tehtiin postipisteitä

Postinkuljettajiksi määrättiin sopivilla paikoilla asuvia talollisia, jotka palkittiin verovapauksin tai muin eduin. Tehtävä ei ollut haluttu, se edellytti aina valmiina oloa ja sekä henkilö- että hevosresursseja. Postin tuli kulkea määrävauhdilla ja pysähtymättä. Heti kun "virkaveli" oli kiidättänyt postilaukun postipistetaloon, täytyi sitä lähteä välittömästi viemään seuraavaan postitaloon, mihin vuorokauden aikaan tahansa ja säässä kuin säässä. Aina ei isännän itse tarvinnut lähteä itse välttämättä matkaan, tehtävän voi antaa myös rengille hoidettavaksi.

Taavetissa Rusasen talo Rusala on nykyisin suojelukohde, joka on eteläkarjalan alueen vanhin olemassa oleva rakennus. Talo oli alkuaikojaan posti- ja majataloksi rakennettu. Se toimi Moskova-Turku välisen tien varrella kestikievarina ja myöhemmin 1800-luvulla talossa pidettiin maakauppaa ja myös käräjiä.

1800-luvun jälkipuoliskolla postinkulku muuttui. Kaupungeissa Kruununposti postikonttoreineen tarjosi kaupunkilaisille hyvät postipalvelut. Maaseudun postiolot kaipasivat kuitenkin kohentamista. suurin osa maakunnan postiliikenteestä hoidettiin ns. kihlakunnanpostin välityksellä. Lukkarien tehtäviin kuulunut seurakuntien oma postinkanto oli jo lopetettu, ja kihlakunnanpostikin, joka huolehti maaseudulla asuvien kruunun virkamiesten ja heidän suostumuksellaan myös yksityishenkilöiden, kuntien ja seurakuntien kirjeiden kuljettamisesta, oli käymässä vanhentuneeksi. Postitalonpoikajärjestelmä lakkautettiin vuonna 1846.

Nyt siirryttiin kestikievarikyytejä käyttävään postiljoonijärjestelmään. Järjestelmän heikkoutena oli matkustajamäärien epätasaisuus. Postinkulku oli hidasta. Posti tuotiin pitäjien kirkonkyliin tavallisesti vain kerran viikossa. Se kuitenkin riitti, sillä suurin osa saapuvasta postista oli viranomaisilta alemmille hallintoportaille tulleita kiertokirjeitä, jotka viikoittain kirkossa lukemalla saatettiin paikkakuntalaisten tietoon. Postitirehtööri lähetti läänien kuvernööreille ohjeita postinkulun jouduttamisesta kehottaen pitäjäläisiä huolehtimaan siitä, että kievareihin on hankittava kunnollisia kyytihevosia. Tiet oli pidettävä myös talvella ajettavassa kunnossa.

Vuonna 1854 aloitettiin kirjeiden ja sanomalehtien kotijakelu ja 1858 suoritettiin ensimmäiset kirjeiden ja sanomalehtien kotiin kannot. Postimerkit otettiin käyttöön vuonna 1856.

Suomen ensimmäinen postimerkki. Kuva: Wikipedia.
Suomen ensimmäinen postimerkki. Kuva: Wikipedia.

1880-luvun lopulla postinkuljetuksessa siirryttiin urakkajärjestelmään. Postihallituksen laatimien aikataulujen noudattaminen tuotti kuitenkin yhä ylivoimaisia vaikeuksia. Urakan ottaneet postiljoonit joutuivat kievareissa odottelemaan kyytivuoroaan, minkä poistamiseksi vuoden 1883 kievariasetuksessa kehotettiin kievarien rinnalle perustamaan erityisiä postipaikkoja, joiden velvollisuutena oli määrättyinä päivinä ja tunteina pitää hevosia valmiina postinkuljetusta varten. Nyt postia saatiin yleensä kaksi kertaa viikossa, mutta uudistuksen toteutus jäi puolitiehen, ja järjestelmästä luovuttiin jo vuonna 1888.

Kokonaan uusille urille postinkulku siirtyi vasta rautateiden valmistumisen myötä. Vielä 1860-luvulla postin tulo Helsingistä itäsuomen kaupunkiin saattoi kestää yli viikon. Rautateiden valmistuttua postinkulku nopeutui useilla vuorokausilla. Kirjeet ja sanomalehdet tulivat perille aikaisempaa tuoreempina,

Postipalvelut saavuttivat nyt maanteiden, vesiteiden ja rautateiden varsien asukkaat. Postia kuljetettiin kuitenkin vain postitoimipaikkojen välillä, joten huonojen kulkuyhteyksien takana olevien syrjäkylien asukkaat joutuivat yleensä itse hakemaan postinsa tai tyytymään sen satunnaiseen saapumiseen.

Tähän toi helpotusta vuonna 1890 perustettu maalaiskirjeenkantolaitos. Se huolehti postiyhteyksistä pitäjien ja kuntien sisällä, kirkonkylien ja joidenkin syrjäkylien välillä. Maalaiskirjeenkantajat jakoivat ja vastaanottivat lähetyksiä, myivät postimerkkejä, välittivät sanomalehtitilauksia ja toimivat vuodesta 1910 lähtien myös postipankin asiamiehinä. Järjestelmän tueksi perustettiin vuodesta 1891 lähtien postipysäkkejä. Postipalvelut siis paranivat entisestään.

Postilähetysten määrää lisäsivät sanomalehdet, joiden tilaaminen yleistyi voimakkaasti 1800–1900-luvun vaihteessa.


Luumäen Historia -kirjassa kerrotaan vuosisadan vaihteen tilanteesta:

Tiedottamisen uusia mahdollisuuksia

Talollisilla riitti vastuuta. Oli muun muassa pidettävä tiet kunnossa ja kuljetettava niitä myöten matkustavat, ellei siitä haluttu maksaa muille. Niin myös posti liikkui paikallisin voimin hevoskyydissä. Suurin piirtein samaan tahtiin tienhoitoa lukuun ottamatta eri - rasitukset muutettiin rahamenoiksi eli annettiin urakkamiehille.

Junakyyti nopeutti myös postinkulkua länsi-itäsuunnassa, ajan mittaan muillakin tahoilla. Miehikkälän posti kulki keväästä 1891 lähtien joka keskiviikko ja lauantai valtion postimiehen kuljettamana Taavetin asemalle ja takaisin. Tien varren asukkaat pääsivät luultavasti osallisiksi uudesta palvelusta. Samaan aikaan alkoi valtion posti liikkua myös

linjalla Taavetti-kirkonkylä-Haimila. Kirkkoherran ja kappalaisen siinä kuin muidenkin seutulaisten kirjeenvaihto ja lehdet kulkivat siitä lähtien joka päivä aina vuoteen 1917 saakka, jolloin yksi päivä viikosta jätettiin kuljettajan vapaapäiväksi. Toki seurakunnan virkaposti oli kuljetettu ennenkin kunnan postissa säännöllisesti, samoin muidenkin virkamiesten. Savitaipaleellekin tuli linja vuosi sadan vaihteen tienoissa.

Pohjoisrajalle Laukkalaan valtion postilaitos perusti postipysäkin vuonna 1908. Sen sijaan luoteinen kulmakunta ei pyynnöistä huolimatta saanut postiaan kotiseudulle, vaan sen asukkaat joutuivat asioimaan edelleen Taavetissa, elleivät postijunat sitten vaihtaneet postia länsiosan asemilla.

Kirjeellinen viesti kulki siis yhä nopeammin.



Kuva: Wikipedia.
Kuva: Wikipedia.


Itsenäisen Suomen ensimmäiset postimerkit julkaistiin heti itsenäistymisen jälkeen joulukuussa 1917. Kyseessä oli arkkitehti Eliel Saarisen suunnittelema "Saarisen malli", joka säilyi pienin muutoksin käyttösarjana aina vuoteen 1930 saakka. Kuva: Wikipedia.

22.4.1885
22.4.1885

1927 Lennätinlaitos yhdistettiin Postiin ja nimeksi tulo Posti- ja Lennätinlaitos, Digiarkistosta löytyvien TURISTI-lehtien sivulta löytyy juna-aikatauluja, joiden mukaan postijuna on pysähtynyt Taavetissa ainakin vuosina 1894–1897 ja 1934. 1950-luvulla liikkuivat Taavetissa postiautotkin.

Yksi Helsinki-Pietari-junan aikatauluista.  Kuva: Digiarkisto.
Yksi Helsinki-Pietari-junan aikatauluista. Kuva: Digiarkisto.
Kuva: Suomen Kuvalehti 1.10.1932 NO 40.
Kuva: Suomen Kuvalehti 1.10.1932 NO 40.

Postimuseosta kerrottiin Taavetin postin historiasta seuraavaa:

Taavettiin perustettiin postitoimisto Davidstadin rautatieasemalle 1.5.1885.  Posti toimi VR:n vuokralaisena ja asemapäällikkö postinhoitajana. Ensimmäinen hoitaja nimitettiin ennen tätä jo 14.4. Ehkä toimiston ovet on saatu auki vasta muutama viikko nimityksen jälkeen. Keisarillisen senaatin päätöksellä myöhemmin aseman ja postin nimeksi tuli Taavetti 1.1.1894. 15.06.1945 postista tuli posti- ja lennätintoimisto, 01.03.1978 postikonttori (posti- ja lennätinkonttori).

Vuonna 1986 Taavetin postikonttori alistettiin Lappeenrannan postialueeseen. Vuonna 2000 pankkipalvelut loppuivat. Vuonna 2001 postikonttori muuttui YPO:ksi. Yrittäjänä K-Lähikauppa ja sen vaihtuvat yrittäjät, Vuonna 2007 YPO:ksi tuli Rautakirja/R-Kioski Linnalantiellä ja viimeisimmäksi R-Kioski Taavetti vuonna 2014.

Postin hoitajia vuodesta 1885:
Lindberg, Carl Gustaf 14.4.1885
Ekholm, Ernst 11.2.1887 (rautatieläinen)
Borgström, August Edvard 1.4.1887
Levonen, Johan 1913 (asemapäällikkö)
Wahlroos, Isak Emil August 7.9.1918 (Asemapäällikkö)
Ikonen, Otto Villehad 23.1.1935
Tarkela, Konstantin 27.9.1938
Laamanen, Emil Hjalmar 30.11.1944
Lauvala, Aino Esteri 8.6.1950
Kuusamo, Mirjam Inkeri 2.8.1954
Nikula, Katri Anna-Liisa 2.6.1959
Valkeala, Katri Maria 15.5.1963
Kivelä, Lyyli 17.6.1969-

Taavetin Postin henkilökuntaa vuosien varrelta postinhoitajien lisäksi:

1760 luvulla on mainittu postinimismies Johan Berniz.

Viipurin läänin 1910 henkikirjoista Marttilasta löytyy Postitoimiston hoitajatar Lempi Maria Taavetin tytär Hannula (s. 1889). 

Henkilöstö on vuosien mittaan paisunut. Esimerkiksi vuonna 1940 henkilökuntaa Taavetin postissa oli seitsemän. Vuonna 1981 konttorin alaisuudessa olevaa henkilökuntaa oli 50 ja postinjakajalınjoja yhdeksäntoista. Konttorin alaisena toimi kymmenkunta postiasemaa.
"Suomen ensimmäinen siirtokirjasto saatiin Viuhkolan postiin 1982 ja myöhemmin kirjalainoja voi tehdä myös Kaitjärvellä ja Suo-Anttilassa.

1920-luvun postiauto – Ei liity Taavettiin – Pohjoiskarjalassa liikkui. Kuva: Finna/Postimuseon kokoelmat.
1920-luvun postiauto – Ei liity Taavettiin – Pohjoiskarjalassa liikkui. Kuva: Finna/Postimuseon kokoelmat.
Manu Suoknuuti Nokkalasta hoiti postiliikennettä Virojoki- Miehikkälä-Taavetti linjalla alkuun seitsemänpaikkaisella Studebackerillaan ja myöhemmin linja-autolla. Kuva: Kotikylämme Luotola. Kuvia ja tarinoita Luumäkeläisestä kylästä, Pentti Pien-Inkeroinen 2008.
Manu Suoknuuti Nokkalasta hoiti postiliikennettä Virojoki- Miehikkälä-Taavetti linjalla alkuun seitsemänpaikkaisella Studebackerillaan ja myöhemmin linja-autolla. Kuva: Kotikylämme Luotola. Kuvia ja tarinoita Luumäkeläisestä kylästä, Pentti Pien-Inkeroinen 2008.

1900-luku – Postiauto liikenteeseen

Lauantaina toukokuun 22. päivänä 1920 nähtiin Luotolan tiellä melkoista historiaa: ensimmäinen linja-auto säännöllisellä linjalla ajoi pitäjän maaperällä. Se oli samalla koko itäisen Suomen ensimmäinen postiauto. Radan suunnassa kuljettivat junat postia, joten auto pantiin poikittaislinjalle. Auto lähti joka arkipäivä kello 11 Haminasta, kävi Virolahdella ja tuli Luumäelle Miehikkälän suunnasta. Taavetin asemalle auton oli määrä ajaa kello 16:n aikaan. Nuo 86 kilometriä veivät viisi tuntia. Tunnin pysähdyksen jälkeen auto kääntyi paluutielle. Koska Virolahdella yövyttiin, saavuttiin takaisin Haminaan vasta aamulla kello 9. Luumäelle suunnattiin siis jälleen parin tunnin päästä. Linjaa ei suinkaan ajanut vielä valtion postilaitos vaan korvausta vastaan yksityinen yritys, Virolahden ja Miehikkälän Auto Oy. Postin ja muun rahdin ohessa autoon mahtui 8–10 matkustajaa.

Tuo ensimmäinen linja-auto tapasi kohtalonsa jo parin vuoden päästä. Lokakuussa 1922 auto syttyi pian Taavetista paluumatkalle lähdettyä tuleen ja paloi piloille. Linjaa silti ajettiin uudella autolla edelleen ja jatkettiin pian Savitaipaleelle kolmena päivänä viikossa

Osuuskauppa-talo 1930-luvulla. Nyt on talo jo laudoitettu ja maalattu. Kuva: Sulo Okkola
Osuuskauppa-talo 1930-luvulla. Nyt on talo jo laudoitettu ja maalattu. Kuva: Sulo Okkola

Posti siirtyi rautatieasemalta radan toiselle puolelle 30-luvulla 

Posti toimi Taavetin Osuuskaupan omistamassa talossa aina vuoteen 1949 asti.

Kuva: Meeri Hinkkanen.
Kuva: Meeri Hinkkanen.

Taavetin ensimmäisen Postin virkailijoita Postitoimiston ulkorappusilla: 

Aino Nokka (os. Byckling) s. 1914 Saimi Hinkkanen ja Maija-Liisa Palmroos.

POSTITORVI-lehden mukaan (Digiarkisto) Taavetin Postiin oli nimetty harjoittelijoiksi Martta Tuomainen vuonna 1933 ja Helvi Paavilainen vuonna 1934.

Sulo Okkola muistelee: Postitytöt asuivat kesällä 1944 yöt Okkolan toisen talon aitassa, kun pelkäsivät pommituksia keskustassa. Posti oli auki aamulla ja illalla, päivällä oli liian valoisaa pommitusten pelossa.

Paavo Naumanen kertoo: Sunnuntaisin oli postin edessä aina jono, kun ihmiset tulivat hakemaan lehtiä.

Kuva: Paavo Naumanen.
Kuva: Paavo Naumanen.

Elnan talon aikaa

Posti muutti Kauppakadun yläpäähän vastapäätä Taavetin Kirja- ja Paperikauppaa, Strandmanin Einon ja Elnan taloon pian sen valmistumisen jälkeen vuonna 1949.

Kuvissa mm. henkilöitä: Aino Nokka (os. Byckling), Lyyli Kivelä (os. Ketoranta), Saimi Hinkkanen, Maija Liisa Palmroos,  Martti Väkevä, Norma Väkevä (os. Purja), Eeva Lappalainen (os. Tikkanen), Pentti Hinkkanen, Mirja Suurinkeroinen.

Kuvat: Meeri Hinkkanen ja Tuija Kaitila

Ilmakuvadetalji. Kuva: Luumäen Fotokerho/Paavo Naumanen.
Ilmakuvadetalji. Kuva: Luumäen Fotokerho/Paavo Naumanen.

Hinkkasen talon aikaa

Elnan talosta muutettiin Pentti Hinkkasen tontilleen rakennuttamaan taloon vuonna 1959-60. Pentin ja Meerin liikerakennuksessa oli Postin ja Postipankin lisäksi asuinhuoneistoja. Pentti Heikki Hinkkanen (s.1932 Raudussa). Pentti tuli Taavettiin vanhempiensa työnjohtaja Eero Hinkkasen (s.1902 k.1962) ja Tyyne Hinkkasen os. Liukka (s.1902 Ruokolahdella) kanssa vuonna 1943. Lieneekö äidin ammatti postivirkailijana vaikuttanut Pentinkin ajautumiseen postin leipiin. Hinkkaset asuivat nykyisen Kauppakadulla olevan entisen Postin tilalla. Pentin vaimo Meeri tuli Taavettiin Ylämaalta. 

Eero, Pentti ja Tyyne Hinkkanen. Kuva: Siirtokarjalaisten tie Osa III.
Eero, Pentti ja Tyyne Hinkkanen. Kuva: Siirtokarjalaisten tie Osa III.

Hinkkasen talon aikaa

1960-luvulla postinhoitajana olivat mm. Mirjam Kuusamo, Katri Nikula ja Katri Valkeala.

Postin tilat olivat kahdessa osassa: toisessa pienemmässä huoneessa hoidettiin raha-asiat ja toisessa huoneessa lajiteltiin postit Taavettiin tulevat ja Taavetista lähtevät.

Postin jakelun tilaanne vuonna 1964. *
Luumäen Lehti 23.1.1964 no 3

Vuonna 1964 Taavetista jettiin lehdet ja kirjeet moniin kyläkuntiin vielä vain kolmasti tai neljästi viikossa.Hevossaareen kirjeenkantaja kuljetti postin tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin. Luotosen kylään postiauto kulki joka päivä, mutta sieltä Valkosen kylään kirjeenkantaja vei postin neljästi viikossa. Taavetista Kurvilaan posti kuljetettiin neljä kertaa viikossa. Niemenkylään posti- yhteys oli jokaisena arkipäivänä.

Taavetista postiauto lähti klo 7 Pentinkylään, mistä kirjeenkantaja vei postin edelleen neljä kertaa viikossa, maanantaina, tiistaina, torstaina ja lauantaina Kontulaan, Kokkolaan, Vehkjärvelle ja Nuppolaan. Niinikään kulki postiauto joka päivä Nokkalaan, mistä oli kantolinja Liirinkylään, missä asukkaat saivat postin kolmasti viikossa. Joka arkipäivä Viuhkolaan menevä postikuljetus poikkesi myös Ellolaan ja Munteelle. Ellolasta kirjeenkantaja kuljetti kirjeet, sanomalehdet ja muut lähetykset neljästi viikossa Huhtiniemessä asuville. Kossilan linja-auto kuljettai postin joka arkipäivä Venäläisen kylään ja Saaramaalle. Myös Uron pysäkiltä suuntautui postilinjoja eteenpäin. Heikkilään posti kuljetettiin sieltä joka arkipäivä. Pätärilässä ja Haimilassa asuvat saivat myös Urosta käsin postin jokaisena arkipäivänä. Heikilässä sijaitsevasta Osuuskaupan myymälästä posti vietiin neljä kertaa viikossa Hoikkahäntään, Näpin ja Hermusen kyliin.

Taavetissa kaksi postimiestä huolehti arkisin klo 8 lähtien siitä, että keskustan asukkaat saava kirjepostinsa, mutta pyhäpäivinä lehtien vienti kotiin tuonti oli kantajien huolenaihe.

Lyyli Kivelä. Kuva: Luumäen Lehti 26.3.1970 no 12.
Lyyli Kivelä. Kuva: Luumäen Lehti 26.3.1970 no 12.

Postikonttorin vastaavana hoitajana oli vuodesta 1969 Lyyli Kivelä. Lyylin työura postilaisena oli pitkä. Hän ehti olla töissä kaikissa postin toimitiloissa asemalta yläkylän Postiin. Lyyli jäi eläkkeelle Taavetin postikonttorin päällikkönä vuonna 1986.

Lyyli Kivelä o.s. Ketoranta (s. 1923 Salmissa) ja puoliso Martti (s.1921 Vehkalahdella) muuttivat Taavettiin vuonna 1948. Martti oli Osuuskaupan johtaja, Lapset: Kari Juhani (s.1949. Matti Yrjö Olavi (s.1950) syntyivät 
Taavetissa. Perhe asui aluksi asemalla ensimmäisessä Osuuskauppa-talossa  ennekuin muuttivat uuteen omakotitaloonsa Palolammentielle.

Kuva: Luumäen Lehti 26.2.1970 no 8.
Kuva: Luumäen Lehti 26.2.1970 no 8.

Posti toimi myös vaalihuoneistona ennakkoäänestyksissä.

Hilda Laukas on ennakkoäänestämässä vuonna 1970 eduskuntavaaleissa postinhoitaja Lyyli Kivelän hoitaessa äänestystapahtuman. Ennakkoääniä annettiin Taavetissa neljä kappaletta ensimmäisenä äänestyspäivänä. Luumäellä oli kuulemma hiljaisempaa.

Postin toiminta oli monipuolista. Lehdet ja kirjeet lennähtivät portin pielessä pönöttävään omaan postilootaan. Se jos mikä oli hyvää palvelua. Keltaiseen 'torvilaatikkoon' postin seinässä sujautettiin rakkaus- ja muut kirjeet. Oli hienoa olla kultapossukerhon jäsen ja omistaa leijonakantinen. Tiskin lasiseinän aukon kautta maksettiin laskut, nostettiin valuuttaa ja ostettiin postimerkkejä. Tiskin päädyssä hoidettiin pakettiasiat jne. jne.

Posti tulee kotiin

Vuonna 1970 tuli Taavetissa käytäntöön kantopiirijako. Jokaisella kantopiirillä oli oma vakituinen postinkantajansa: KP 1 Maire Nyrhi, KP 2 Jenny Karhu ja KP 3 Pentti Hinkkanen. Lisäksi oli apuna yksi ylimääräinen postimies Pertti Parkko ja vapaapäivien vuorottajana toimi Timo Puheloinen.

KP 3:n alue käsitti junaradan eteläpuolen, myös Heimalan ja muut lähialueet.KP 2-alueeseen kuuluivat radan pohjoispuolella Kauppakadun molemmat puolet kahvila Kulmaan asti ja siitä eteenpäin Koulutien viereiset talot kunnantalolla ja siitä lämpökeskukselle asti sekä Palolammentien varren talot.KP 1:n muodostivatkin sitten Taavetin loput alueet.

Kusti polkee ja Posti kulkee – niin oli myös Taavetissa

Postinkantajat jakoivat postia säässä kuin säässä, helteellä ja pakkasella, sateessa ja tuiskussa. Tämän miehen tuntee jokainen taavettilainen

Kuva: Paavo Naumanen
Kuva: Paavo Naumanen

Taavetin tunnetuin postinkantajalegenda on eittämättä Pentti Hinkkanen, Postimiesten esimies - aina ystävällinen isähahmo työyhteisössä. Leena Lilja oli aikoinaan ylipostimies.

Jouni Nylander luonnehtii Penttiä:

Hän minutkin tosiaan perehdytti ja oli sellainen isähahmo, aina auttavainen ja nopea käänteissään. Pentillä oli omanlaisensa huumori ja hän tykkäsi joka päivä puhua säästä moneen kertaan. Piirillä kulkiessaan hänet tunsi siitä, että säätiedotus alkoi kuulua jo kaukaa Pentin lähestyessä - tämän olen kuullut joiltakin asiakkailta. Pentillä oli todella kova ääni. Vaikka hän puhui puhelimeen omassa huoneessaan ovi kiinni, kaikki konttorissa olijat kuulivat silti puhelun sisällön. Pentti oli hyvin tarkka pukeutumisestaan, ja hänellä oli kaulassaan aina solmio, vaikkei sitä virkapuvun kanssa varsinaisesti edellytettykään. Hän ei myöskään tykännyt siitä, jos jakajat tulivat joskus omissa vaatteissaan töihin.

Pentti oli myöskin LuPon pp-joukkueen taitava sieppari, kertoo Heikki Honkio,

 Postinkantajia 70-90-luvuilla

Muutto uuteen keskustaan

Vuoden 1971 lopussa Taavetin Posti- ja Lennätintoimisto muutti yläkylään uuden liikekeskuksen alueelle. Ensimmäiset Taavetin posti- ja lennätinkonttorin omat tilat saatiin vuonna 1982 Postin tilat tuplaantuivat entisestä puolella yli 200 neliömetriin. Postia luotsasi edelleen Lyyli Kivelä.

Uuden Postin avajaisia juhlittiin yhdessä asiakkaiden kanssa.

Postilaiset juhlistivat tilaisuutta pukeutumalla hienoihin vintage-asuihin, joita käytettiin postissa 1800-1900 lukujen vaihteessa. Kuvat: Meeri Hinkkanen.

postin tiloissa vuosisadan vaih- teen postifröökynöitä puvuissaan sekä postimestari sen ajan virka- asussaan. 

Taavetin posti- ja lennätintoimiston virkailijoita "lokeroissaan". Etualalta lukien Arja Halonen, Sanni Palander, Sole Pesu ja Maija-Liisa Palmroos sekä seisomassa oikealla Lyyli Kivelä.  Lisäksi muistetaan näinä aikoina Postin yhteydessä nimet Elli Antikainen ja kesäharjoittelija Merja Nuutinen. Kuva: Luumäen Lehti 15. joulukuuta 1971.
Taavetin posti- ja lennätintoimiston virkailijoita "lokeroissaan". Etualalta lukien Arja Halonen, Sanni Palander, Sole Pesu ja Maija-Liisa Palmroos sekä seisomassa oikealla Lyyli Kivelä. Lisäksi muistetaan näinä aikoina Postin yhteydessä nimet Elli Antikainen ja kesäharjoittelija Merja Nuutinen. Kuva: Luumäen Lehti 15. joulukuuta 1971.
Postimies Pertti Parkko kirjeitä lajittelemassa. Kuva: Luumäen Lehti 15. joulukuuta 1971.
Postimies Pertti Parkko kirjeitä lajittelemassa. Kuva: Luumäen Lehti 15. joulukuuta 1971.

Postin Pirkko – Vaiherikas matka postitytöstä postineidiksi

Pirkko Niemi (os. Suurinkeroinen) aloitti postiuransa nuorena tyttönä 50–60-luvun vaihteessa, kun Posti oli siirtynyt Hinkkasen taloon. Ennen postilaiseksi ryhtymistään Pirkko oli töissä kauppa-apulaisena sittemmin HilVo:na tunnetun liikkeen paikalla sijainneessa käsityö- ja vaateliikkeessä. Kauppaa Kovasiipien ollessa vuosina 1956–63 Helsingissä piti Maire Vehomaa.

Mitään postikursseja ei alussa Pirkko vielä ollut käynyt. Käytännön ohjeet ja opit tulivat muilta postilaisilta ja Hinkkasen Pentiltä luonnollisesti. Pirkolle kehkeytyikin tästä sitten mielenkiintoinen työ reissaavana "Posti-Pirkkona".

Postiavustaja kutsuttiin milloin minkäkin lähipitäjän postiin Kouvolan piirissä, jos jossakin oli tullut lisäkäsien tarve, tai joku oli sairastunut. Puhelinsoitto saattoi merkitä sitä, että Pirkon oli kahmaistava matkakassinsa sekä peite ja tyyny kainaloonsa ja lähdettävä matkaan. Junalla usein tehtiin matka. Junassa yöpymis- ym. matkatavarat sai kuljettaa ilmaiseksi – valtion piikkiin menivät kaikki matkustuskulut luonnollisesti. Pirkko mainitsi muutamia paikkoja, mihin työ hänet vei: mm. Myllykoskelle, Uttiin, Suomenniemelle, Savitaipaleelle, Joroisiin - siinä muutama paikkakunta. Usein postilaiset majoittivat Pirkon omiin koteihinsa, milloin minkinlaisiin tiloihin. Joskus oli yövyttävä patjan päällä postin tiloissa, jos kotimajoitusta ei järjestynyt. Oli myös reissuja, jolloin oli matkustettava yömyöhään ja pimeällä. Siinä saattoi joskus tulla pientä pelon tunnettakin matkan varrella, jos ketään ei esimerkiksi sattunut olemaan asemalla vastassa ja yksin piti suunnistaa perille.

Sittemmin Pirkko suoritti postivirkailija-postikurssin ja naimisiin mentyään Pirkko ja Pekka muuttivat Kouvolaan. Kouvolasta Pirkko kävi vielä jonkin aikaa Taavetin Postissa töissä, kunnes Kouvolasta järjestyi vakinainen paikka.

Ennen Pirkkoa 'Elnan' postin aikoihin samanlainen liikkuva työtehtävä oli myös Sole Pesulla (os. Kääriäinen). Sole kierteli myös Kouvolan piirissä: mm. Haukivuoressa, Joutsassa ja Hietasessa. Myös Sole oli pitkän linjan postilainen.

Pitkän linja postilaiset vasemmalta Maija-Liisa Palmroos, Pikko Niemi ja Sole Pesu. Kuva: Pirkko Niemi.
Pitkän linja postilaiset vasemmalta Maija-Liisa Palmroos, Pikko Niemi ja Sole Pesu. Kuva: Pirkko Niemi.

Vielä muutama muistelo lisää tähän perään:

Arvopostin jakelijan sijaiseksi pääsivät vain täysi-ikäiset luotettavat kansalaiset. Itse en koskaan moista viansijaisuutta saanut, vaikka yritin kovasti. Alaikäisenä jakelin sanomalehtiä viikonloppuisin ja kesäisin tuurasin vakijakelijaa. Joskus joltakin kollegalta oli palanut pinna ja sanomalehtinippu löytyi kellumasta Ankkalammesta.

Pentti oli aina ystävällinen isähahmo, jopa silloin, kun aiheutin vahingossa hälytyksen uuden Postin takatiloissa, joissa oli kaikenlaisia painikkeita pöydillä. Pentti riensi viikonloppuna kotoaan paikalle ja ehti peruuttaa Poliisiauton, joka oli tulossa Lappeenrannasta hätiin.

Kun me lehdenjakajat kinuttiin Kivelän Lyyliltä parempaa palkkaa kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen ja kantopiirien laajennuttua, niin vastaus oli: ei tipu, koska ette jaa arvopostia. Taisi mennä käsitteet väärin ja joka tapauksessa tuohon aikaan kansalaiset, minä mukaan lukien, arvostivat varmasti kirjepostin jakajaa, eikä siihen hommaan siis meitä alaikäisiä päästetty.

Kun lopetin muistaakseni vuonna 83, seuraajani sai samasta työstä huomattavasti enemmän palkkaa. Samalla vaihtui toki työntekijän sukupuoli. Eli valtuudet eivät sittenkään olleet rajalliset??

Hinkkasen Pentti opasti uudet työntekijät työtehtäviin, mutta kyllä tuohon opastukseen saattoi jokunen asiakaskin paneutua.

Kantopiiri 3:n kerrostaloissa asui rouva, jolla oli tapana nykäistä oviluukkuun työntyvää lehteä ja auta armias, jos olit myöhässä ja hän ei ollutkaan valmiina, hän tuli käytävään ja huusi, että postiluukkua ei saa kolistella.

Joulun tienoilla ainakin lehdenjakajaa muistettiin lämpimästi kortein, suklaalla ja vitosen seteleillä.
(Heli Pöyhönen)

Ei varmaan ollut Lyylillä valtuuksia nostaa palkkoja vain siksi, että joku teki työnsä hyvin. Siihen aikaan mitoitus oli hyvin tarkkaa ja elettiin joka asiassa postisäännön mukaan.

Taavetissa oli 80- ja 90-luvuilla neljä polkupyöräpiiriä. Ykkönen meni Kivimäkeen, kakkosen läntiselle alueelle ja kolmonen alakylälle. Nelonen oli tynkäpiiri, johon kuului vuoteen 1986 asti iltapäivävuoro, jolloin käsiteltiin lähtevää postia viiteen asti. Pitkä oli siis tuo työvuoro, klo 5.30–17.15, ja välissä oli muutaman tunnin tauko. Vuodesta 1986 nelosesta tuli esimiehen eli Pentin piiri. Itse jaoin enimmäkseen kakkosta ja kolmosta.

Arvopostia olivat kirjatut ja vakuutetut kirjeet sekä pikakirjeet. Kaikki muu oli normaalia postia. Olin itse Taavetin postissa töissä vuosina 1985–1991.

Arvoposti kulki aina muusta postista erillään harmaassa säkissä, ja se piti kuitata kuljettajalle sekä vastaanotettaessa että luovutettaessa. Säkin suu piti taittaa ensin kolmeen osaan ja sitten vielä uudestaan kolmeen, että se sulkeutui siististi. Säkki suljettiin narulla ja metallisella sinetillä, jota sanottiin lommiksi. Lommi puristettiin tiiviisti kiinni lommisaksilla, jotka olivat isot pihdit. Hinkkasen Pentti neuvoi minulle tarkasti tämän toimenpiteen.

80-luvulla postissa tiedettiin kylän asiat hyvin tarkkaan. Pentti oli kuitenkin hyvin tarkka siitä, että mitään, mitä postin seinien sisäpuolella haastetaan, ei saa haastaa ulkopuolella. Postit lajiteltiin aika lailla ulkomuistista, eikä lajitteluhyllyissä ollut sukunimen lisäksi ollenkaan etunimiä eikä osoitteita, kerrostaloja lukuun ottamatta. Kun joku ihminen kylällä muutti, hänen postinsa saatettiin jakaa uuteen osoitteeseen jo ennen kuin kyseinen henkilö kävi tekemässä osoitteenmuutoksen. Tämä oli Pentin mielestä palvelua.

Virkarakenne oli tuohon aikaan hyvin tarkka. Jos jollakulla oli alempi virka, seuraavaksi ylempää ei saanut ohittaa ja kysyä asiaa häntä ylemmältä. Itse olin pitkään vakituisesti töissä ja sijaistin eri piirejä, myös Luumäkeä, mutta minulla ei ollut vielä virkaa. Pentti oli hyvin tarkka siitä, että virkapuvun voi saada vasta sitten, kun on virka. Lappeenrannassa postimieskurssilla ollessani kysyinkin sitten ylemmältä pomolta, voisinko saada virkapuvun, koska olen ollut jo niin pitkään töissä. Hän lupasi sen, ja laitoin sen heti tilaukseen. Tämä oli Pentille hieman kova paikka. (Jouni Nylander)

Ja minä lajittelin arvopostia joskus 80-luvun alussa Harapaisen postissa. Kaikki arvokkuus oli tosin poissa, kun kolmeksi aamulla piti mennä töihin, jotta kaikki arvoposti ehti autonkuljettajille mukaan toimipaikkoihin. (Leena Hirvikallio)

Arja Halosen muistoja vuodelta 1973, kun Taavetin posti sijaitsi Linnalantiellä. Nykyään siinä on Kukkakauppa, Oli muutettu pois Hinkkasen talosta upouuteen kerrostaloon. Postitoimistonhoitajana toimi silloin Lyyli Kivelä. Kuvassa myös Tuula Hämäläinen ja minä luukulla. Virkapuvut olivat ruskeita tai vihreitä. Takissa oli postitorvi rinnassa. Hame oli aika pitkä, mutta sitä vaivihkaa lyhennettiin, kun mini alkoi tulla muotiin. Oi niitä aikoja! Kuva: Arja Halonen.
Arja Halosen muistoja vuodelta 1973, kun Taavetin posti sijaitsi Linnalantiellä. Nykyään siinä on Kukkakauppa, Oli muutettu pois Hinkkasen talosta upouuteen kerrostaloon. Postitoimistonhoitajana toimi silloin Lyyli Kivelä. Kuvassa myös Tuula Hämäläinen ja minä luukulla. Virkapuvut olivat ruskeita tai vihreitä. Takissa oli postitorvi rinnassa. Hame oli aika pitkä, mutta sitä vaivihkaa lyhennettiin, kun mini alkoi tulla muotiin. Oi niitä aikoja! Kuva: Arja Halonen.


Taustatietoa siitä kiinnostuneille

Postisäästöpankki (1887–1970) ja Postipankki (1970–1998)

Postisäästöpankin (PSP) historia alkaa vuodesta 1887. Valtion perustaman Postisäästöpankin tarkoitus oli edistää säästämistä. Postisäästöpankki perustettiin säästöpankkien kilpailijaksi. Perustamisen taustalla oli säästöpankkiaate. Perustamista pohtinut postisäästöpankkikomitea piti ongelmana, että ruumiillisen työn tekijät, päivätyöläiset ja palkolliset eivät voineet säästää, koska ei ollut saatavilla luotettavia säästöjen talletuspaikkoja. Olemassa olleiden säästöpankkien ongelmiksi nähtiin tuolloin harvat aukioloajat, pankkien puute maaseudulla sekä huono hoito. Postisäästöpankki tarjosi lähes koko maan kattavan konttoriverkoston postitoimipaikoissa sekä paremmat aukioloajat. Talletuskorko kuitenkin jäi selvästi alhaisemmaksi kuin säästöpankeilla, sillä kaikki talletusvarat sijoitettiin valtion obligaatioihin. Aluksi Postisäästöpankki huolehtikin muihin pankkeihin verrattuna kaikkein pienimpien talletusten keräämisestä.

Postisäästöpankki tavoitteli lasten, koululaisten, opiskelijoiden ja työväestön pieniä säästöjä. 1880-luvun lopussa sillä oli jo 253 toimipistettä postitoimipaikoissa. Tallettajien määrä kasvoi nopeasti. Vuonna 1889 tallettajia oli jo yli 20 000. Vertailun vuoksi kaikissa säästöpankeissa oli tuolloin yhteensä 65 000 .

Postisäästöpankki toimi läheisessä yhteistyössä Postin kanssa niin, että osasta postikonttoreita sai myös pankkipalveluita. Omia konttoreita Postisäästöpankeilla oli vain muutama. Sen toiminta oli lainsäädännön rajoitusten takia alkuvuosina vaatimatonta ja voimakas kasvu alkoi vasta 1940-luvun taitteessa, kun pankki otti postisiirron maksujärjestelmäkseen talvisodan alkaessa vuonna 1939. Postisäästöpankissa otettiin käyttöön Suomen ensimmäinen tietokone 17. lokakuuta 1958.

Vuonna 1970 Postisäästöpankin nimi lyhennettiin muotoon Postipankki. Vuonna 1988 siitä tuli liikepankkeihin rinnastettava Postipankki Oy. Pankkiliikenteessä pankin tunnuksena säilyi PSP aina vuoteen 1997 asti.

Postipankin palveluita sai pankin omien konttoreiden lisäksi edelleen myös postikonttoreista. 1990-luvun loppupuolella yhteistyötä Postin kanssa kuitenkin supistettiin. Pankkipalveluita tarjoavien postikonttorien määrä laski voimakkaasti. Kun vuoden 1996 alussa Postipankin palveluita sai vielä 938 postista, määrä oli kahden vuoden kuluttua enää 514.


Sanomalehdet

Lehtien lukeminen alkoi Suomessa yleistyä 1800-luvun alkupuolella. Asukasmäärään suhteutettuna lehtien tilaaminen oli kuitenkin keskimääräistä vähäisempää ja johtui sekä lehtien saantia vaikeuttavista heikoista kulkuyhteyksistä että lukutaidottoman loisväestön runsaasta määrästä. Kansankirjastojen lukutupiin ja joihinkin yksityiskoteihinkin tuli jokunen lehti, mutta suurin osa ihmisistä sai ajankohtaiset tietonsa kirkkokuulutusten, ilmoitustaulujen sekä tuttavien puheiden välityksellä. Liikenneyhteyksien ja postinkulun tehostuminen lisäsivät lehtien levikkiä. Toiminta keskittyi kuitenkin kaupunkeihin, sillä lehtiä saatiin aluksi tilata vain kaupunkien postikonttoreista. Vuoden 1860 jälkeen tilauksia voitiin tehdä myös postitoimistoissa ja 1880-luvulta lähtien lehtiasiamiehiltäkin. Lehdet tuli hakea postitoimipaikoista, mutta kun asiamiehenä usein oli maakauppias, tämä otti huolehtiakseen lehtien noutamisesta ja jakeli ne sitten asiakkailleen näiden kaupalle saapuessa.

Suomenkielisten lehtien määrä lisääntyi ja tilaajamäärä kasvoi 1870-luvun loppupuolella ja 1880-luvun aikana. Monen lehden ilmestyminenkin nousi tuolloin yhdestä kolmeen kertaan viikossa. Voimakkainta kasvu oli kuitenkin 1890-luvun lopulla, mihin vaikutti uusien puolueiden synty, lehtien politisoituminen, lukutaidon yleistyminen ja taloudellisen kasvun tuoma uudenlainen elämäntapa.

Saapuneiden lehtien määrä siis nelinkertaistui 30 vuoden aikana. Moneen suomalaiskansallisia aatteita kannattavaan kotiin tuli nyt 1800- ja 1900-luvun taitteessa Uusi Suometar tai joku paikkakunnan oma sanomalehti. Ennen itsenäisyyden aikaa kaikki paikallislehdet olivat Savossa kaupunkilehtiä mutta tavoittivat myös lähellä olevan maaseudun lukijakunnan. Savolaiskaupunkien sanomalehdet ennen vuotta 1919, niiden ilmestymisvuodet ja lehden tuolloinen puoluekanta käy ilmi seuraavista, Suomen lehdistön historiasta poimituista tiedoista:

Artikkelit painottuivatkin aluksi valistukseen ja suomalaiskansallisiin aatteisiin. Puolue-elämänmonipuolistuessa yhä useampi lehti alkoi kuitenkin toimia jonkun puolueen virallisena tai epävirallisena äänenkannattajana. Tarkemmin tästä kerrotaan puolueryhmittymistä koskevassa luvussa.

1800-luvun lopulla levikkimäärät olivat kuitenkin suhteellisen pieniä. Lukijakunta oli vielä melko suppea ja maakunnassa ilmestyi monta samaa poliittista suuntausta ajavaa lehteä. Oman maakunnan julkaisujen lisäksi Savoon tilattiin Helsingissä ilmestyviä valtakunnallisia sanomalehtiä, Uutta Suometarta ja Päivälehteä. Jonkin verran Etelä-Savossa luettiin myös Lappeenrannan Uutisia, mutta esimerkiksi Keski-Suomalainen sai Savosta vain yksittäisiä tilauksia. Aikakauslehdistä luetuimpia olivat Kyläkirjaston Kuvalehti, Suomen Lähetyssanomat ja Terveydenhoitolehti.


Postin tunnuksen historiaa

Säännöllisen postikuljetuksen alettua Suomessa vuonna 1638 posti erottautui jo omalla tunnuksellaan.

Torvi oli pitkään postin tunnuksena ja jo ensimmäisessä 1600-luvun postinkantajan vaakunamerkissä näkyi torvi. Vaakunamerkki korosti postinkantajan virallista asemaa. Torvella oli myös käytännön merkitystä. Postinkuljetus oli talonpoikien harteilla. Posti kulki ketjuna postitalosta toiseen ja postirenki töräytti torveen saapumisensa merkiksi.

Keltainen tai oranssi on ollut pitkään mukana Postin värimaailmassa. Euroopassa jo 1500-luvulla postia hoitaneen Thurn und Taxis-suvun vaakunoista ja ensimmäisten postimiesten hihanauhoista väri vakiintui 1800-luvulla myös Suomeen. Oranssi väri viittaa myös postitorven messinkiin. Ensimmäiset kirjelaatikot olivat keltaisia tai oransseja 1800-luvun lopulla ja maalaiskirjeenkantajat käyttivät tunnuksenaan 1890-luvulla keltaista nauhaa.

Suomen sodan (1808–1809) seurauksena Suomi liitettiin autonomisena osana Venäjään. Postitorven merkitys käyttöesineenä väheni 1800-luvulla ja torvi siirtyi selvemmin postilaitoksen tunnukseksi. Suomen itsenäistyttyä 1917 postin tunnukseksi vakiintuivat ristikkäiset postitorvet.

Lähteet: Luumäen historia, Kotikylämme Luotola. Kuvia ja tarinoita Luumäkeläisestä kylästä, Pentti Pien-Inkeroinen 2008, Luumäen Lehti 26.3.1970 no 12, 15.12.1971 ja 23.1.1964 no 3, Siirtokarjalaisten tie osa III 1970, Etelä-Saimaa, Meeri Hinkkanen, Kari Kivelä, Sulo Okkola, Paavo Naumanen, Sole Pesu, Arja Halonen, Heli Pöyhönen, Jouni Nylander, Pirkko Niemi, Postimuseo, Geni, Wikipedia, Kansalliskirjaston Digiarkisto,